Studia Podyplomowe


Idź do treści

Program

Podstawowe zasady żywienia z uwzględnieniem treningu sportowego [18h]

  • Funkcje żywności (2h)
  • Ogólna charakterystyka składników diety - białka, węglowodany, tłuszcze, woda, witaminy i minerały, pierwiastki śladowe (6h).
  • Pożywienie niezbędne dla wzrostu, zdrowia i przeżycia (2h).
  • Zalecenia żywieniowe - ocena składników odżywczych z uwzględnieniem wartości energetycznej (2h).
  • Rodzaje diet (6h).


Źródła energii dla mięśni i metabolizm wysiłkowy [12h]

  • Struktury subkomórkowe i ich zaangażowanie w metabolizm wysiłkowy (2h).
  • Źródła energii dla odtwarzania zasobów ATP w mięśniu (2h).
  • Regulacja metabolizmu energetycznego (metabolizm beztlenowy i tlenowy) we włóknach mięśniowych wolnych (Typ I) i szybkich (Typ II) (czynniki: wewnątrzmięśniowe, hormony, układ nerwowy - sympatyczny) (4h).
  • Metaboliczna adaptacja do treningu fizycznego o różnej objętości, intensywności i różnym charakterze pracy mięśniowej (2h).
  • Przyczyny zmęczenia podczas wysiłków krótkotrwałych o wysokiej intensywności i długotrwałych o umiarkowanym natężeniu (2h).


Formy energii w organizmie [6h]

  • Energia chemiczna i mechaniczna (1h).
  • Pomiary - poboru i wydatkowania energii (2h).
  • Współczynnik oddechowy (1h).
  • Równowaga energetyczna składników pokarmowych oraz koszt energetyczny w różnej aktywności fizycznej (2h).




Układ trawienny - opróżnianie żołądka, trawienie i absorpcja [10h]

  • Budowa układu pokarmowego (2h).
  • Regulacja traktu żołądkowo-jelitowego, nerwowa i hormonalna (2h).
  • Trawienie i absorpcja podstawowych składników pokarmowych (2h).
  • Regulacja opróżniania żołądka podczas wysiłku fizycznego (2h).
  • Problemy żołądkowo jelitowe wywołane dietą i wysiłkiem fizycznym (2h)


Budowa i funkcja węglowodanów [12h]

  • Cukry proste i złożone i ich funkcja w organizmie (2h).
  • Trawienie i absorpcja cukrów w jelicie cienkim (2h).
  • Metabolizm cukrów - tlenowy i beztlenowy (2h)
  • Zasady podawania węglowodanów w diecie przed, w czasie i po wysiłku (2h).
  • Indeks i ładunek glikemiczny (1h).
  • Ładowanie glikogenowe -połączone z treningiem (2h).
  • Hiper- i hipoglikemia i jej następstwa (1h).


Tłuszcz, jako paliwo energetyczne podczas wysiłku [15h]

  • Budowa, funkcja i pochodzenie tłuszczu w diecie (2h).
  • Trawienie i transport tłuszczów we krwi (2h).
  • Zasady magazynowania i rozkładu tłuszczów w adipocytach i komórkach mięśniowych (2h).
  • Zasady metabolizmu tłuszczów w spoczynku i wysiłku fizycznym (2h).
  • Stymulatory i inhibitory lipolizy w adipocytach (2h).
  • Regulacja metabolizmu cukrów i tłuszczów - dieta optymalna (2h).
  • Suplementacja tłuszczami o długim łańcuchu (C18, LCTs), średniej długości łańcuchu (C8 - C10, MCTs) oraz wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi z rodziny Omega-3, a wysiłek fizyczny (3h).


Białka a wysiłek fizyczny [8h]

  • Budowa i funkcja oraz metabolizm aminokwasów i białek w organizmie (3h).
  • Synteza białek w organizmie (1h).
  • Zapotrzebowanie zawodników na białko w różnych dyscyplinach sportu oraz z uwzględnieniem poszczególnych okresów treningowych (2h).
  • Aminokwasy i białko, jako czynniki erogenne - suplementacja (2h).


Wolne rodniki i antyoksydanty [6h]

  • Wolne rodniki tlenowe i inne - mechanizmy ich powstawania i działania (2h).
  • Stres oksydacyjny (2h).
  • Antyoksydanty - ochrona mięśni szkieletowych przed uszkodzeniami (2h).
  • Ryzyko przyjmowania wysokich dawek antyoksydantów w diecie (1h).


Zapotrzebowanie na wodę i równowaga płynów [9h]

  • Zapotrzebowanie na płyny i elektrolity przed, podczas oraz po wysiłku o różnej charakterystyce i w różnych warunkach atmosferycznych (3h).
  • Charakterystyka napojów sportowych hiper, izo i hipotonicznych (2h).
  • Wpływ odwodnienia i/lub podawanie płynów na wysiłek fizyczny (2h).
  • Termoregulacja a wysiłek w gorącym środowisku (1h).
  • Aklimacja i aklimatyzacja (1h).


Witaminy i minerały w diecie osób nieaktywnych fizycznie oraz uprawiających sport wyczynowo [8h]

  • Funkcje witamin i minerałów w organizmie (1h).
  • Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach (1h).
  • Mikro, makroelementy i pierwiastki śladowe oraz ich istotne funkcje w organizmie (transport tlenu, koenzymy, funkcje immunologiczne, elektrolity, składniki kości) (2h).
  • Wysiłek a zapotrzebowanie na witaminy i minerały (2h).
  • Zalecenia spożywania mikroelementów przez zawodników z różnych dyscyplin sportowych (2h).


Hormony, jako sygnały metaboliczne zewnątrz i wewnątrz komórkowe [5h]

  • Funkcje i zasady działania hormonów steroidowych i niesteroidowych (2h).
  • Wpływ diety i suplementacji na stężenie hormonów katabolicznych i anabolicznych w organizmie (2h).
  • Interakcje pomiędzy hormonami np. insulina i glukagon a katecholaminy (adrenalina i noradrenalina) oraz kortyzol i hormon wzrostu (1h).


Masa i skład ciała - implikacje dietetyczne i treningowe [8h]

  • Techniki pomiaru składu ciała (densytometria, fałdy skórne, impedancja bioelektryczna, promieniowanie rentgenowskie, tomografia, rezonans magnetyczny i inne) (4h).
  • Indeks masy ciała - BMI (1h).
  • Efekt jo-jo (1h).
  • Strategie obniżanie masy ciała (2h).


Zaburzenia żywieniowe u zawodników [5h]

  • Rodzaje i przyczyny zaburzeń żywieniowych sportowca (2h).
  • Wpływ zaburzeń żywieniowych na zdrowie i wynik sportowy (1h).
  • Zapobieganie i leczenie zaburzeń żywieniowych u zawodników (1h).
  • Żywienie a funkcja układu immunologicznego u sportowców (1h).


Dietetyczne suplementy żywieniowe i ich wykorzystanie w sporcie [17h]

  • Klasyfikacja suplementów żywieniowych (2h).
  • Suplementy o działaniu antykatabolicznym (2h).
  • Suplementy o działaniu anabolicznym (2h).
  • Suplementy o działaniu antyoksydacyjnym (1h).
  • Suplementy wspomagające redukcję tkanki tłuszczowej (termogeneza i termogeniki) (3h).
  • Suplementy o działaniu buforującym (2h).
  • Suplementy chroniące i regenerujące aparat ruchu (2h).
  • Suplementy stymulujące układ krwiotwórczy (1h).


Zasady prowadzenia wywiadów żywieniowych i ustalania programów żywieniowych dla sportowców [6h]

  • Komputerowe programy żywieniowe (1h).
  • Zasady układania jadłospisów i ich ocena w aspekcie ich wartości energetycznej oraz zawartości podstawowych składników odżywczych (3h).
  • Zapotrzebowania na energię i podstawowe składniki pokarmowe w różnych dyscyplinach sportu (2h).


Modyfikatory żywności [7h]

  • Zmiany wartości odżywczej żywności podczas jej przechowywania i przetwarzania (2h).
  • Charakterystyka różnych dodatków do żywności (2h).
  • Alergeny w żywności (1h).
  • Nutraceutyki, probiotyki, prebiotyki i synbiotyki (2h).


Środki dopingujące [8h]

  • Historia dopingu (2h).
  • Klasyfikacja środków i metod dopingujących (2h).
  • Mechanizm działania wybranych środków i metod dopingujących (2h)
  • Konsekwencje zdrowotne stosowania dopingu (2h)


Psychologiczne aspekty żywienia [6h]

  • Wpływ diety i poszczególnych składników pokarmowych na stan psychiczny (2h).
  • Suplementy wpływające na stan psychiczny (koncentracja, relaksacja, poprawa pamięci lub jakości snu) (2h).
  • Psychologiczne aspekty zaburzeń żywieniowych (bigoreksja, anoreksja, bulimia) (2h).


Home | Program | Prelegenci | Koszt uczestnictwa | Cele | Dokumenty | Dojazd | Kontakt | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego